«Школа молодих спікерів – дебатні клуби у Вінницькій області» - це проект для вчителів суспільно-гуманітарного циклу та класних керівників з районів і малих міст Вінницької області. Цей проект став першим етапом спільного проекту Вінницької обласної Асоціації органів місцевого самоврядування та Фундації «Ферсо» (Республіка Польща) за підтримки Маршалківської управи Лодзинського воєводства Республіки Польща». Його мета полягає в тому, щоб розвинути навички, корисні для функціонування в демократичному суспільстві, такі як робота в команді, "критичне мислення", міжособистісної комунікації, публічне представле-ння своєї позиції в дискусії, дослідження і належного представлення аргументів. Викладачі гуманітарних наук з 27 районів області дізнаються, як наділити учнів навичками використання методу «Оксфордських дискусій». Перший етап відбувся упродовж 20-21 січня у Вінниці, а потім учасники проекту «Школа молодих спікерів» мали можливість відвідати Польщу, місто Лодзь, для осягнення практичних навик в поєднанні з додатковими майстер-класами. Перш за все, робота проекту була спрямована на школи з сільської місцевості та малих міст, тобто «провінцію», які рідко мають можливість брати участь в подібних ініціативах.
Делегація вчителів Вінниччини розпочала свою роботу у Лодзі 27 лютого. Після короткого знайомства з представниками організації «ФЕРСО» був запланований візит до ліцею № 2 ім. Бориса Нарутовіча- найстаршої середньої школи у місті. Учасники проекту відвідали урок-дискусію «Активний громадянин: хто це?», оглянули ліцей. Наступним етапом роботи делегації були відвідини ліцею університету м. Лодзь, педагоги мали можливість побачити школу, яка обладнана найсучаснішим обладнанням.
28 лютого у ліцеї № 21 вчитель суспільствознавства продемонстрував методику проведення дебатів у старших класах на тему «Чи є поляки громадянським суспільством?». Головою дебатів був учень цього ж класу, який готується стати політиком і бере участь у дебатах навіть на рівні республіки.
Весняний Лодзь запросив українських вчителів до університету «Політехніка», на базі якого діє Дитячий університет. Уже 10 років польські школярі, які цікавляться математично-природничими науками, мають можливість поглибити власні знання, уміння та навички. Анна Яніцька не тільки стала куратором цього проекту, а й однією із небагатьох хто впроваджує німецьку методику «Мініфеномена» у польських школах. Цікавим є той факт, що одним із викладачів є українка. Киянка Ольга працює над дисертацією «Механіка рідин» у аспірантурі лодзької «Політехніки» і проводить оригінальні експерименти з дітьми у Дитячому університеті.
Багато українців вважає, що сьогодні Польща – це вдалий старт європейської кар’єри. Педагоги Вінниччини познайомилися з українськими школярами, які тепер навчаються у школі спортивної майстерності ім. Марцина Гортати. Хтось потрапив сюди маючи польське коріння, хтось перспективно показав себе на спортивних змаганнях, але обов язково кожен, вступаючи до школи, має пройти спортивний тест. Українські діти навчаються у школі безкоштовно, але окремо сплачують за гуртожиток та харчування. Окрім основних предметів, щотижня учні школи спортивної майстерності мають 16 год. фізичного виховання.
2 березня в першій половині дня відбулася україно-польська зустріч. Представники управи м. Лодзь привітали креативну групу вінницьких педагогів, а згодом на практичному майстер-класі наставники майбутніх українських дебатних клубів побували у ролі своїх учнів. Попрацювавши в групах, мали презентувати власний дебатний клуб з назвою, логотипом та статутом.
Всіх приємно здивувала безкоштовна школа підвищення кваліфікації. Сучасна школа готує висококваліфіковані кадри, яких потребує ринок праці. За сприяння найвідоміших торгівельних марок обладнано школу професійною технікою – від кіностудії та студії звукозапису до наочності, потрібної в роботі сантехніку.
Поділився своїми напрацюваннями і Центр практичного навчання вчителів. Центр не тільки надає методичні поради вчителям, допомагає молодим педагогам, а й займається професійним діагностуванням щодо вибору професій польських школярів. За підтримки Євросоюзу у Центрі діє технічно оснащена лабораторія, де щотижня школярі зі шкіл регіону отримують навички корисні для їхнього професійного самовизначення.
Після повернення, вчителі допомагатимуть учням старших класів (9-11) організувати Дебатні клуби у своїх школах. Проект завершиться урочистою конференцією, під час якої учасники проекту представлять свої навички один одному і запрошеним гостям.
Ярослав Ващик, викладач і тренер з досвідом роботи з різними групами,(до речі, вчитель історії) був тренером дводенного семінару у Вінниці і ділився досвідом проведення «оксфордських дебатів». Він зазначав, що цей метод дозволяє вирватись зі шкільної рутини і викликає величезний ентузіазм серед молоді, яка має природну тенденцію до обговорення та дискусій.
Участь у цьому проекті була миттєвою імпровізацією. Все відбулося настільки динамічно, що й досі не звиклася з цією думкою. З легкої руки методиста відділу освіти Тамари Федорівни Смутної вийшла така маленька перемога. Для участі потрібно було створити міні-портфоліо: описати досвід роботи, вмотивувати власну участь у цьому проекті. І ось за плечима уже дводенний тренінг, який пройшов надзвичайно результативно. Група була підібрана настільки різнопланова, що пан Ярослав був приємно вражений постійними дискусіями та ідеями педагогів Вінниччини. Ми були і учнями, і вчителями, а в дечому новаторами. Дебати за оксфордською системою, які влаштував нам тренер у другий день занять, переросли у тезисну дискусію між емоційними учителями. Тезу для дебатів ми теж вибирали самі. Шляхом відкритого голосування було обрано тему «Паперова книга: актуальність сьогодні». Стільки аргументів і контраргументів щодо цієї теми ніхто з присутніх у буденному житті напевно й не підібрав би!!! Враження надзвичайні: практика, нові знайомства, вдосконалення умінь і навичок у проведенні і тренінгів, і дебатів, новий педагогічний досвід.