Курс підвищення кваліфікації для вчителів словесності Вінниччини з теми «Інновації на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури», який було реалізовано у трьох групах освітян протягом квітня-червня 2023 року на базі КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», спрямований на реалізацію однієї з умов Нової української школи ̶ упровадження в освітній процес інноваційних технологій, що зменшують навантаження та оптимізують процес навчання.
Розглянули нові можливості, варіянти та ідеї використання особистісно зорієнтованих, інформаційно-комп’терних, ігрових технології, а також технологій критичного мислення, інтерактивного, проблемного, проєктного навчання на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури.
Зауважили ефективність форм роботи, які сприяють творчому розвитку учнів, здатності комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови: фразеологічні хвилинки, рольові та пізнавальні ігри, ситуативні колізії, дослідницька діяльність, захист асоціативних малюнків, словесне малювання, вільне письмо, життєві ситуації.
Виокремили види уроків, які допомагають учителям відійти від стереотипів, підштовхнути учнів до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя: урок-інтелектуальна гра, уроки вільного спілкування, уроки історичної правди, уроки-дослідження, уроки-конкурси.
Актуалізували значення уроків словесності для формування майбутнього покоління України. Сучасний вчитель дає учням не лише базові спеціальні знання з усіх розділів мовознавства та літературознавства, збагачує словниковий запас, виробляє стійкі навички українського усного та писемного мовлення, а й плекає вільні творчі інтелектуально та національно свідомі особистості, наділені художнім й естетичним смаком, емоційною чутливістю, глибоким патріотичним переконанням. Своїми багатющими засобами мови та літератури маємо сформувати гідних продовжувачів свого українського народу, громадян, які в різних умовах (удома чи за кордоном) свідомо демонструють свою національну гідність, адже матеріальне благополуччя, як свідчить історія людства, описана у вітчизняних та зарубіжних літературних творах, виникає із багатства духовного, а не навпаки.
Висновок зробили однозначний: застосування інноваційних технологій навчання на уроках української мови, української та зарубіжної літератур - це напружена науково-організована та результативна співпраця всіх учасників освітнього процесу, яка дає можливість розвивати творчі здібності, сприяє самостійній роботі думки учнів, диференціює, індивідуалізує процес навчання, стимулює роботу з додатковою літературою, розвиває критичне та аналітичне мислення, вміння узагальнювати, формує в учнів навички самооцінки, самоконтролю та самоідентифікації.
Після літнього перепочинку працюватимемо далі. Підтримуймо наші доблесні ЗСУ та пришвидшуймо перемогу України на освітянському фронті!
Переглянути світлини курсів можна за покликанням: https://drive.google.com/drive/folders/1j6C4_iIFFdH8OyKag1wysz0n97Bv3umc?usp=sharing
Підготувала: Коваленко Л.В.