У 2021 році стартував пілот НУШ у базовій школі – п’яті класи із понад 130 шкіл з усієї України. А цьогоріч у вересні старт НУШ має відбутись в усіх 5-х класах України. Очікується, що п’ятикласники вчитимуться по-новому, за Держстандартом базової середньої освіти. Чи не відтермінує війна початок впровадження реформи? За якими підручниками навчатимуться п’ятикласники? Чи достатньо знань в українських вчителів, щоб займатись нововведеннями якісно? Та коли оприлюднять детальні методичні рекомендації від МОН? За відповідями «Освіторія.Медіа» звернулась до Романа Шияна, керівника робочої групи зі створення нових стандартів освіти.
Команда підтримки реформ фінансується в межах проєкту «Українська Архітектура Реформ» (URA).
Чи відтермінує війна в Україні початок навчання за стандартами НУШ у 5-х класах?
На щастя, ні. Станом на 24 лютого в українського вчительства вже була базова готовність, яка дозволила зберегти реформу. Комунікація МОН із регіонами, з керівниками обласних департаментів освіти та з інститутами післядипломної і педагогічної освіти мала виразний акцент на впровадженні НУШ як в 5-му класі, так і в пілоті 6-го класу. Жодного разу впродовж 5 місяців ніхто і ні на жодному рівні не ставив цього під сумнів.
Пілотування 5-х класів НУШ почалось у травні 2021 року та пройшло успішно, на мою думку. Було зроблено навіть більше, ніж коли почалась реформа початкової освіти. Тоді і часу було значно менше.
Ця робота з навчання новим стандартам НУШ у 5-х класах триває і зараз у надскладних умовах війни. Інститути в ТОТ (Миколаївська, Запорізька області) продовжують працювати з педагогами та керівниками шкіл, які прийматимуть у вересні 5 класи.
Також можу з упевненістю сказати: за півроку навчання вчителі з усіх областей України отримали базові знання про впровадження НУШ у 5-х класах. Конкретних цифр я вам надати не зможу, та певні навчальні модулі пройшли всі без винятку вчителі, які мають з вересня працювати з 5-ми класами. Необхідний мінімум знань вчителі отримали.
У держави немає коштів на друк підручників: пошук донорів триває
Зі значно більшим випередженням, ніж це було під час реформи НУШ у початковій освіті, створили модельні навчальні програми для 5-6-х класів. В окремих випадках – одразу до 9 класу.
Від «Освіторії»:
Презентації модельних навчальних програм для 5-6-х класів закладів загальної середньої освіти дивіться ТУТ.
Ці модельні навчальні програми стали підставою для створення тестових версій підручників. Які, своєю чергою, були створені у перспективі першого циклу базової середньої освіти – 5-6 класи. За цими підручниками в 2021 році почали навчати дітей у більш ніж 130 школах України, які пілотували реформу НУШ у 5-х класах. І ті матеріали, які випробовували у пілотних школах, лягли в основу фінальних версій підручників. Незадовго до початку повномасштабного вторнення росії МОН надало грифи підручникам для 5 класу НУШ, а це понад 130 найменувань.
А ось вибір цих підручників школами на конкурсі вдалося здійснити тільки в кінці травня – на початку червня. Вибір здійснювався для того, щоб відповідні тиражі для різних видавців можна було б профінансувати з держбюджету.
І ось тут перед нами постає головна проблема: бюджетне фінансування на друк підручників на сьогодні відсутнє. Раніше ці витрати покривала освітня субвенція. Ну а зараз до пошуку донорів (наприклад, UNICEF) долучаються народні депутати.
Видавці, зі свого боку, виступили з ініціативою надати школам електронну версію підручників із цифровими об’єктами та іншими рішеннями для забезпечення інтерактивної взаємодії учнів. Ми розуміємо, що е-книга не є повноцінною заміною учням паперового видання. Але це частково вирішить проблему фізичної відсутності підручника на парті.
Припускаю, що друк невеликих тиражів підручників все ж відбудеться коштами спонсорів і донорів. Але постає нове питання – куди їх передавати? Чимало учнів перебувають у статусі ВПО, за кордоном, на окупованих територіях. А якщо навчання в очному форматі й розпочнеться, то в обмеженій кількості шкіл.
Реформа НУШ у 5-х класах в умовах дистанційного навчання: як це буде?
Учителі України мають досвід впровадження дистанційного навчання у класах за 2 роки пандемії COVID-19. Зараз стоїть питання про організацію роботи в новому форматі з дітьми, частина яких перебувають вдома у своїх містах, ще частина – в інших містах чи без доступу до інтернету на ТОТ, і ще одна частина – за кордоном. Це масштабний виклик. Можна припустити, що рішення про те, в якому форматі розпочинати новий навчальний рік, віддаватимуть на розсуд засновників місцевих шкіл.
Детальні методичні рекомендації для освітян, як впроваджувати НУШ у 5-х класах обов’язково будуть озвучені: їх найближчими тижнями оприлюднить МОН. В основному ці рекомендації стосуватимуться змісту.
Також зовсім скоро стартує онлайн-курс для вчителів майбутніх 5-х класів НУШ (стежте за анонсами на «Освіторія.Медіа», – ред.). Він має бути своєрідним «камертоном», який допоможе педагогу перед новим навчальним роком перевірити свої знання щодо змісту й організації навчального процесу за новим стандартом, а також поглибити ці знання.
Який би формат навчання не обрали українські школи – залишиться незмінним, що вони матимуть велику самостійність у виборі модельних програм (їх є 78), зможуть розробляти власні програми й створювати освітню програму закладу із власним навчальним планом, спираючись на типову освітню програму.
Також можна буде змінювати кількість годин (у рамках запропонованого мінімуму та максимуму), вводити інтегровані курси й таким чином підлаштувати програму під власні потреби. Ми розуміємо, що і за мирного часу вчителям одразу було б непросто навчитися розпоряджатися цією свободою. Та за нинішніх обставин варто врахувати, що ресурсу на зміни в декого може бракувати.
Готовність до НУШ у 5-х класах: коротке резюме